• martina

Co s hodnými dětmi, které si zaslouží výlet? Vezměte je do Pekla

Znáte to? Po dlouhé době máte volnou sobotu a hlásí déšť, celý den a na celém území. Nezbývá tedy, než hledat nějakou mokrou variantu, někam se schovat. Po delším přemýšlení nám zbyly dvě volby - Peklo Čertovina a Staré Hrady. A abychom byli úplně fér, dali jsme vybrat Kryštůfkovi. A ač jsem to teda vůbec nečekala, Peklo zvítězilo!

Kýša je náš velký statečňák! Zvládl návštěvu Pekla levou zadní.

Vyrazili jsme ráno a v devět hodin nabírali dědu Pavla , aby si deštivou sobotu užil s námi. Z Hradce Králové jsme pak nabrali směr Hlinsko v Čechách. Navigace nám hlásila dojezd na 10 hodinu, prohlídku jsme ale měli rezervovanou až od 13. Otázka byla, co s časem.

Naštěstí jsme měli s sebou dědu, kterého napadlo, že i přes nepřízeň počasí můžeme navštívit skanzen Veselý Kopec. Soubor lidových staveb si pamatuji ze svého dětství. A kromě krásné procházky si taky pamatuji mraky lidí, co tam vždycky byly. Vzhledem k deštivému počasí to ale vůbec nebylo hrozné, a to i přesto, že tam zrovna probíhala pouť.

Na Veselém Kopci se peklo, smažilo, vařilo, a to bylo moc dobře!

Tip pro rodiče: Mrkněte na webové stránky města Hlinska, kde najdete kompletní seznam akcí, které se na Veselém Kopci konají. Mají totiž své kouzlo a rozhodně můžeme doporučit směřovat svou návštěvu do těchto dní.

V téměř každé stavbě se něco dělo - lidová hudba, tance, lidé v krojích a hlavně - výborné jídlo. Domácí klobásky musely proběhnout, stejně jako poctivé kynuté domácí buchty pečené v peci. A to deštivé počasí tomu jen přidávalo! Jakmile jsme dorazili do kterékoli chalupy, byla krásně vyhřátá, nádherně to tam vonělo perníkem, buchtami a nebo z pece čerstvě vytaženým chlebem. K tomu jsme si navíc poslechli čtení ze starých novin nebo třeba hru na housle. Oni zkrátka ty neplánované zážitky mají něco do sebe:-).

Kýšu nejvíc bavilo právě jídlo! To miluje od dětství a dobrou kynutou buchtu nebo domácí klobásu dokáže ocenit, i když mu ještě není pět. Samozřejmě všeho s mírou - nejí to každý den, a o to víc si to dokáže vychutnat. Zvědavě ale nakukoval i do dobových příbytků. Společně jsme prošli mlýn, sušičku na ovoce (která teda mimochodem byla peckově vymyšlená a úplně jsem si představovala, jak to v ní asi v této době muselo vonět jablíčky a švestkami) a taky sušičku na len. Co je len jsme si krásně vysvětlili na pohádce Krtek a kalhotky.

Sice nás vydatně kropil déšť, ale zvědavost nad tím, jak fungují dudy a vozembouch prostě zvítězila.

“A maminko, to spinkali všichni v jedné místnosti? A taky tam vařili?”

Počasí se ještě o kousek zhoršilo, tak jsme okolo dvanácté opustili Veselý Kopec a vydali se směrem k Peklu. Kýšu nějak začal opouštět humor a já si říkala, jestli je to dobrý nápad. Vysvětlili jsme mu, že vše je jenom jako, že čerti jsou jen herci - lidi, a to Peklo je vybudované lidmi. Radost mu udělal dětský koutek, který jsme našli v horním patře hned za recepcí. Tam si chvilku hrál a i když se už okolo pohybovali čertíci, byl Kýša v pohodě. Musím totiž říct, že místní čerti jsou spíš vtipní, legrační a milí a ve vztahu k dětem se chovají moc pěkně! Žádné strašení, žádné přehnané chování, ba právě naopak. Čerti jsou skutečně jen podle kostýmu!

Tip pro rodiče: Okolo nás byli většinou děti ve věku Kryštůfka, i menší. Vyloženě plakat jsem za celou dobu neviděla ani neslyšela nikoho. Čerti jsou opravdu mírní, velmi milí a hodní a spíš než strach kolem sebe rozsévají svým chováním smích. Nemusíte se tedy bát s dětmi Peklo navštívit, Samotná show u Lucifera taky není postavená na tom, že by děti musely jít k němu, že by je čerti nějak nutili. My jsme absolvovali prohlídku Audience u Lucifera (360 Kč/dospělá osoba, 280 Kč/dítě do 150 cm), která jako jediná obsahuje volný pohyb po pekle. Komplet prohlídky pak můžete prostudovat na webu a vybrat tu nejvhodnější pro vás. Ceník omrkněte předem - má mnoho variant, právě podle toho, kdy chcete Peklo navštívit.

Peklo je stavba skutečně impozantní - sahá několik pater pod zem a je propracované do nejmenších detailů.

Ve třináct hodin přišel pro naši skupinu jeden z čertů a vedl nás do podzemí k vládci pekel Luciferovi. Postavili jsme se s Kryštůfkem do první řady, ale to se neukázalo jako dobrý nápad. Poté, co se v parádně provedeném Luciferově sále otevřeli dveře a stanul v nich vládce pekelný v Kýšovi hrklo a začal se trochu bát. Ovšem nic, co by nespravila tatínkova náruč a přesun do zadní části. Odtud už zase zvědavě nakukoval, co se děje u Luciferova trůnu, jak probíhá vážení hříšníků a celá pekelná show. Na jejím konci jsme dostali možnost se s Luciferem vyfotit a na otázku, zda jdeme, přišla celkem překvapivá odpověď, že tedy ano. Takže máme krásnou fotku s Luciferem. Trochu divné bylo, že jinak se s ním fotily místo dětí spíš maminky, ale proti gustu:-D.

Zakoupené vstupenky zahrnovaly volný pohyb po pekle, takže po hlavní show jsme se mohli volně pohybovat v prostoru. Navštívili jsme školičku pro malé čertíky, pravou čertovskou hospodu (tam mě úplně uchvátil skleněný roh, ve kterém podával čert pivo), čertovskou kavárnu a malou mučírnu, kde je možné si mučící nástroje vyzkoušet. Pak nás ještě čekala pekelná procházka mezi sedmi smrtelnými hříchy, které jsou velmi zajímavě vyobrazeny - jako výjevy z běžného života, pomocí figurín a spousty rekvizit. Na konci celé prohlídky nás čerti ještě naposledy svolali k trůnu Lucifera a losovala se tombola. Při vstupu máte možnost zakoupit si lístky do tomboly a hrát tak o různé ceny - čertovské hračky, čertovská trička a podobně. Poslední fotografie na trůně, tentokrát bez Lucifera, a už jsme se loučili.

Tip pro rodiče: Nevynechte ani další aktivity, které můžete v Pekle zažít. Například naučnou stezku, Čertoland a pokud necháte svou návštěvu na letní prázdniny, můžete se projet pekelným Konibusem. Určitě nevynechejte návštěvu restaurace - strašně dobře jsme se najedli!

Tip pro rodiče: Pokud se budete do Pekla chystat v exponované časy (což může být právě sobota nebo třeba státní svátek), využijte raději možnosti si prohlídku Pekla rezervovat. To uděláte velmi jednoduše na webových stránkách (ano, i Peklo už má svoje webovky) Peklo Čertovina. Hned na úvodní stránce najdete odkaz Rezervovat prohlídku a tam si můžete vybrat z několika prohlídkových okruhů. Platit nemusíte ihned, ale stačí až na místě.

Tyto božské třetinky na pivo ve tvaru čertího rohu koupíte v suvenýrech.

“Nooo, tak jsem ještě malej, tak jsem se občas trochu bál, ale až budu větší, tak určitě přijedu zase!”

V Pekle nám vyhládlo a tak jsme po prohlídce využili místní restauraci. A to bylo to nejlepší rohodnutí, které jsme mohli ke konci udělat! Vaří totiž skvěle! Vybrali jsme si z jídel pro více osob - objednali jsme jednu pekáček dobrot pro 2 osoby a navíc ještě žebra. Bohatě nám to stačilo pro tři a jednoho Kýšu, který si ještě poručil svůj milovaný hovězí vývar s nudlemi. Pekáček byl spíš pekáč a plný byl bohatě - žebra, kuřecí steaky, buřty, hermelín, grilované brambory a zelenina, kukuřice, no prostě vynikající! O tohle se nesmíte v žádném případě ochudit. Kýša byl celý pozdní oběd zmožený zážitky, takže vypadal, že usne a dokonce jsem ho musela chvilku krmit v leže. Ale jako vždycky - na vzduchu a při prohlídce Pekla z venku zázračeně ožil a celou cestu zpět domů nezavřel pusu. A večer před spaním ještě naposledy zavzpomínal.

Mami, až přijde Mikuláš a čerti, musím jim ukázat tu svojí fotku s Luciferem!

O mně

První blog jsem začala psát na mateřské dovolené - jako takovou vzpruhu nejen pro sebe, ale i pro ostatní maminky. Od něho jsem se posunula do dnešní podoby, kterou chci inspirovat k aktivnímu trávení času s dětmi, ale také bez nich:-) .

Přidejte svůj e-mail a dostávejte novinky jako první!