• martina

NASTAL ČAS FLÁMU PRO TÁTU A MÁMU - SALZBURG A SVĚT LEDOVÝCH OBRŮ

Velkou výhodou cestování bez prcka je to, že pokud máte nějaký konkrétní plán, můžete ho z minuty na minutu změnit bez zbytečného stresu, protože na rozdíl od Kýši jsme schopní přizpůsobit se jakémukoli programu. Druhý den našeho rakouského putování se nesl ve znamení deště, schovávání před deštěm a návštěvou krásného městečka Salzburg. A samozřejmě taky změněných a na rychlo dělaných plánů.

Eisriesenwelt - se svou délkou 42 km je nejdelší ledová jeskyně na světě.

Ráno začalo poměrně dobrou snídaní v penzionu (jedna z pozitivních věcí na něm:-)), rychlým sbalením a odjezdem směr Salzburg. V plánu byla prohlídka města a následný odjezd k výšlapu na ledové jeskyně. Pršet začalo v okamžiku, kdy jsme nakládali věci do auta. Z lehkého poprchávání se brzy stal pěkný vytrvalý déšť a nám začali z Česka chodit zprávy, jestli nám náhodou nesněží. Čemuž jsme se smáli jen do odpoledne.

Po příjezdu do Salzburgu jsme zažili poměrně zajímavou situaci, kdy jsme se vlastně vůbec nevěděli kam jet a kde zaparkovat. Samotné značení ve městě nás do historického centra ani na žádné parkoviště nedovedlo, museli jsme si tedy pomoct navigací. Po chvilce ježdění, otáčení a hledání jsme dorazili k parkovišti v centru a odtud byl už jen kousíček na známé náměstí se zlatou koulí - Kapitelplatz. Pokud se do města chystáte, nebo se budete chystat, rozhodně využijte webovou stránku Salzburg - všechny důležité cíle a informace na ní najdete!

Na náměstí Kapitelplatz začalo pršet opravdu hodně, takže jsme se schovávali kde se dalo, což se nakonec ukázalo jako dobrá taktika. Díky dešti jsme nakonec viděli i to, co jsme původně vůbec nechtěli:-). Například majestátní Salzburský dóm - překrásnou katedrálu, do které jsme se ale bohužel nedostali, protože v ní právě probíhala nedělní mše.

Naše další kroky vedly k hradu, který se tyčí přímo nad náměstím - Hohensalzburg. Vzhledem k dešti jsme zvolili cestu jakousi zubačko/lanovkou, která nás po zakoupení vstupenky all inclusive vyvezla nahoru, prakticky na nádvoří. Chvilku jsme se kochali nádherným výhledem na celý Salzburg a pak jsme se utíkali schovat před deštěm do vnitřních expozic.

Prohlídka pevnosti se od prohlídek, na které jsme zvyklí od nás značně lišila. Už tím, že byla bez průvodce a každý návštěvník si expozice mohl prohlédnout na vlastní pěst. Zásadní rozdíl byl také v tom, že vlastně nešlo o prohlídku pevnosti jako takové, ale že uvnitř najdete prakticky muzeum s několika různými tématy. Mě se rozhodně nejvíc líbilo muzeum loutek a marionet. Některé byly opravdu úchvatné! Největší radost měl ovšem Lukyn, když mě úspěšně vylekal jedním vyskakovacím loutkovým čertem.

Výstava loutek na salzburském hradě.

Druhou část pevnosti tvoří průřez dějinami války, až po 1. světovou válku. K vidění jsou dobové zbraně, oblečení, modely opevnění a mnoho dalšího. Za zmínku určitě stojí i výjevy ze zákopů nebo bojového pole dělané v životních velikostech.

Při odchodu z pevnosti pomalu přestávalo pršet a než jsme si cestou dali kávu a preclík, bylo po dešti. A když jsme při odjezdu ze Salzburgu k ledovým jeskyním míjeli ceduli ZOO Salzburg, jeden rychlý pohled rozhodl, že se tam zastavíme. Cíl byl jasný - zvládnou ZOO proběhnout v čase 2 hodiny, abychom jeskyně vůbec stihli.

Myši mají v ZOO Salzburg pré.

Salzburská ZOO je sice menší, ale rozhodně stojí za vidění. Zejména pokud máte děti s sebou, nevynechejte ji. Co nás dostalo byly jednoznačeně výběhy! Krásné, upravené, s citem zasazené do přírody. ZOO je vystavěná okolo skal, což jí dodává krásný přírodní ráz a je skutečně co obdivovat! Skvělý byl pavilonek věnovaný myškám. V žádné jiné ZOO jsem neviděla, aby jim bylo vyhrazeno tolik pozornosti :-). A pavilon vybavený jako klasická domácnost, kde je myš zabydlená byl udělaný perfektně! Při procházce zahradou máte celou dobu jako na dlani Alpy a jakmile se dostanete do vyšších míst, jsou výhledy naprosto úžasné! Ještě jednu rychlou kávu a už jsme ujížděli směreme k Eisreisenwelt - světu ledových obrů.

Přejezd jsme využili k rychlému obědu stále ze zásob domácích a k načerpání trocha informací o Eisreisenwelt, abychom přijeli už trochu v obraze. Jak už je uvedeno výše - Eisreisenwelt jsou nejdelší ledové jeskyně na světě. Na délku mají přes 40 kilometrů a jsou v nitru hory Hochkogel. Vstup do jeskyní se nachází o kousek výš než Sněžka - v 1 641 m. n. m.

Naše cesta nahoru začala na parkovišti, které se rozprostírá po délce horské silnice z městečka Werfen, až k restauraci Eisreisenwelt, kde je také pokladna a dají se tam koupit vstupenky. Kromě vstupenek jsme si také opatřili čaj, protože hned jak jsme vystoupili z auta, došla nám závažnost SMS zpráv o sněhu - byli jsme právě v oblasti, kde skutečně sněžilo, o čemž nás přesvědčily sněhové zbytky v lese. Na konci srpna. Na letní dovolené :-). Upřímně jsem litovala, že jsem si nevzala nějakou čepici a lepší boty, protože v converskách to fakt nebylo tak docela ono...

Po zakoupení vstupenek nás čekal asi 20 minutový výšlap k dolní stanici lanovky, která nás vyvezla o kousíček výš. Za dalších 20 minut chůze nádhernou horskou stezkou už jsme atakovali nadmořskou výšku Sněžky a vstupovali do prostoru jeskyní. Bez průvodce se do jeskyní dostat nedá, takže jsme si asi půl hodinky počkali na anglicky mluvícího (mé zbytky znalosti němčiny by po zkušenostech z předchozího dne fakt nestačily!) a vybaveni malou lucerničkou se vydali dovnitř.

Výhled z cesty k ledovým jeskyním.

To, co jsme viděli uvnitř, nás úplně zaskočilo. V celých jeskyních není světlo, cestu mezi ledovými útvary osvětlujete sami a průvodce, který má k dispozici jakési knoty, které zapaloval a osvětloval s nimi ledové útvary. Průvodce byla kapitola sama pro sebe - z fleku by mohl být divadelní herec. Minimálně dramatický přednes, kterým nás provázel, byl opravdu zábavný a z prohlídky dělal nezapomenutelný zážitek. Upřímně - zrovna tato naše zastávka se nedá dost dobře popsat, ale musí se vidět (a ani to nemůžu zprostředkovat, protože v celém komplexu se nesmí natáčet ani fotit)! Takže až se budete pohybovat v okolí Salzburgu, vzpomeňte si a navštivte svět ledových obrů. A navnadit se můžete na jejich facebooku Eisreisenwelt.

Poslední přesun toho dne nás čekal z Werfenu k našemu dalšímu ubytování v Dorfu, kam jsme už přejížděli trochu unavení, ušmajdaní a zároveň o spoustu zážitků obohacení. Díky aplikaci booking.com jsme věděli, že paní majitelka nás ten večer čekat nebude, ale po telefonu nás navigovala, kam nám schová klíče. Takže jsme se sami ubytovali, z posledních sil si zašli na večeři a těšili se na další den, protože tenhle byl prostě boží!

O mně

První blog jsem začala psát na mateřské dovolené - jako takovou vzpruhu nejen pro sebe, ale i pro ostatní maminky. Od něho jsem se posunula do dnešní podoby, kterou chci inspirovat k aktivnímu trávení času s dětmi, ale také bez nich:-) .

Přidejte svůj e-mail a dostávejte novinky jako první!